De opkomst van de theory of Mind is erg belangrijk in het ontwikkelingsproces. Zeer jonge kinderen zijn vaak egocentrisch en niet in staat om na te denken over de mentale toestand van anderen. Met de leeftijd ontwikkelt en evolueert de theory of Mind. Maar wat is theory of Mind nou precies? 

Theory of Mind 

In de psychologie is Theory of Mind een belangrijke sociaal-cognitieve vaardigheid die het vermogen omvat om na te denken over mentale toestanden, zowel die van jezelf als die van anderen. Het omvat het vermogen om mentale toestanden toe te schrijven, inclusief emoties, verlangens, overtuigingen en kennis, en te herkennen dat de gedachten en overtuigingen van andere mensen kunnen verschillen van die van jou. 

Waarom is Theory of Mind belangrijk? 

Het hebben van een sterke Theory of Mind speelt een belangrijke rol in onze sociale wereld als je wilt proberen te begrijpen hoe mensen denken, hun gedrag te voorspellen, sociale relaties aan te gaan en interpersoonlijke conflicten op te lossen. Om met anderen om te gaan, is het belangrijk om hun mentale toestand te begrijpen en te na te denken hoe die mentale toestand hun gedrag beïnvloedt. Met Theory of Mind ben je in staat om de bedoelingen van anderen af te leiden en na te denken over wat er in de hoofden van anderen omgaat, inclusief hun hoop, angsten, overtuigingen en verwachtingen. Sociale interacties kunnen complex zijn. Door ideeën te krijgen over wat anderen denken, ben je beter instaat om goed te reageren op de ander. 

Problemen van Theory of Mind 

Hoewel de opkomst van de Theory of Mind in de ontwikkeling de neiging heeft om een redelijke voorspelbare volgorde te volgen, gaan er soms dingen mis. Theory of Mind-problemen kunnen een reeks ernstige complicaties hebben. Wanneer mensen moeite hebben om mentale toestanden te begrijpen, kunnen sociale relaties en interacties hieronder lijden: 

  • Autisme: kinderen bij wie autisme is vastgesteld, een spectrumstoornis die wordt gekenmerkt door problemen met sociale vaardigheden, repetitief gedrag en non-verbale communicatie, vertonen een tekort aan Theory of Mind mogelijkheden. Uit onderzoek blijkt dat 80% van kinderen met downsyndroom in staat waren om Theory of Mind vragen correct te beantwoorden, en slechts 20% van de kinderen met de diagnose autisme kon dergelijke vragen correct beantwoorden. 
  • Schizofrenie: onderzoeken hebben aangetoond dat mensen bij wie de diagnose schizofrenie is vastgesteld, vaak een zwakke Theory of Mind hebben. Wanneer je schizofrenie hebt, heb je vaak moeite met het vermogen om valse overtuigingen te begrijpen evenals het vermogen om de bedoelingen van anderen af te leiden. 
  • Depressie en sociale angststoornis: wanneer je depressief bent, kun je een tekortkoming ervaren van contextuele informatie over andere mensen waardoor de Theory of Mind kan verzwakken. Mensen met een sociale angststoornis, dat wordt gekenmerkt door interpersoonlijke beperkingen, zijn vaak minder nauwkeurig bij het analyseren van mentale toestanden van andere mensen. Hierdoor word je Theory of Mind ook verzwakt.  

Heb je vragen over het behandelaanbod van Psycholoog.nl? Het team van Psycholoog.nl helpt je graag verder! Neem vrijblijvend contact op met ons aanmeldteam of plan een gratis adviesgesprek in.  

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht. 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Effectieve communicatietechnieken voor gezonde relaties

(30-7-2024)

Tips en strategieën voor betere communicatie in persoonlijke en werk-gerelateerde relaties. Lees verder

Stoppen met alcohol drinken: de psychologische voordelen

(18-7-2024)

Mensen lijken zich bewuster te zijn van de gevolgen van alcoholgebruik. Lees verder

Hoe bied je een luisterend oor door actief te luisteren?

(16-7-2024)

Wanneer je een luisterend oor bied, dan is het belangrijk om actief naar andermans problemen te luisteren. Lees verder

De kracht van visualisatie: hoe je je doelen kunt bereiken door ze voor je te zien

(27-6-2024)

Zet de kracht van je verbeelding in om je dromen werkelijkheid te maken! Lees verder