Wanneer iemand uit je dichtbije omgeving een lastige periode doormaakt, kan het soms aftasten zijn wat je precies kan zeggen of doen om deze persoon te steunen. Misschien ben je bang om het verkeerde te zeggen. Soms kan een luisterend oor bieden al wonderen doen. Lees meer over actief luisteren in deze blog.
Wat is actief luisteren?
Actief luisteren is een communicatietechniek die verder gaat dan simpelweg horen wat de ander zegt. Het houdt in dat je volledig concentreert, begrijpt, reageert en later onthoudt wat er wordt gezegd. Het is een vaardigheid die empathie, geduld en aandacht vereist. Door actief te luisteren, laat je degene die praat weten dat je bereid bent tijd en moeite te investeren om diegene te begrijpen. Actief luisteren kan de band versterken tussen jou en de persoon die je steunt, en het kan bijdragen aan het gevoel van welzijn en een gevoel van eenzaamheid verminderen bij de desbetreffende persoon.
Tips voor het bieden van een luisterend oor
-
Geef je volledige aandacht: Dit is één van de belangrijkste onderdelen die je dient te gebruiken wanneer je actief gaat luisteren. Zet je telefoon uit en zorg ervoor dat er geen andere afleidingen zijn. Maak oogcontact met degene die praat en zorg voor een open lichaamshouding. Dit laat de ander zien dat je echt luistert.
-
Gebruik bevestigende gebaren: Knikken, glimlachen en andere signalen kunnen helpen om de ander aan te moedigen door te gaan met praten. Deze gebaren tonen aan dat je betrokken bent bij het gesprek en met empathie meeluistert.
-
Stel open vragen: Vraag door met open vragen zoals "Hoe voelde je je daarbij?" of "Kun je me daar meer over vertellen?". Dit moedigt iemand aan om gedachten en gevoelens te herkennen en te delen. Gesloten vragen zoals "Voel je je daar verdrietig over" kunnen juist verkeerd overkomen, wanneer blijkt dat je de situatie verkeerd hebt begrepen.
-
Parafraseer en reflecteer: Herhaal in je eigen woorden wat degene die praat heeft gezegd. Dit helpt om te bevestigen dat je diegene goed hebt begrepen en geeft de spreker de kans om eventuele misverstanden recht te zetten. Bijvoorbeeld: "Wat ik hoor, is dat je je erg gestrest voelt door je werk, klopt dat?"
-
Wees empathisch: Probeer je in de schoenen van de ander te verplaatsen en begrijp hierdoor gevoelens van de ander. Zeg dingen als "Dat klinkt echt moeilijk" of "Ik kan me voorstellen dat je hierdoor een negatieve stemming ervaart."
-
Vermijd oordelen en adviezen: Soms wil degene die praat gewoonweg gehoord worden, zonder direct advies of oordeel te krijgen. Luister eerst en wacht af of de ander om jouw mening of advies vraagt voordat je deze aanbiedt.
-
Maak gebruik van stiltes tussendoor: Stiltes kunnen ongemakkelijk aanvoelen, maar ze kunnen ook waardevol zijn. Ze geven degene die aan het praten is de tijd om na te denken en zijn of haar gedachten te ordenen. Het toont ook dat je geduldig bent en de ander de ruimte geeft om te praten.
Het bieden van een luisterend oor, door actief te luisteren, kan van groot belang zijn voor iemand die een moeilijke tijd doormaakt. Het kan diegene helpen zich gehoord, begrepen en minder alleen te voelen. Deze vaardigheid vereist inzet, maar zorgt voor een ondersteuning.
Kamp jijzelf of iemand in je omgeving met mentale klachten? En weet je niet goed wat je hiermee aan moet? Wij kunnen jou adviseren hierover. Neem vrijblijvend contact op met psycholoog.nl: door middel van het inplannen van een gratis adviesgesprek of direct contact op te nemen met ons aanmeld- en adviesteam.
Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht.