Fear of Missing Out (FoMO): Hoe werkt het en wat kun je eraan doen?

Lees hier meer over de Fear of Missing Out (FoMO) en wat je ertegen kan doen.

geplaatst op 02 mei 2022

Fear of Missing Out (FoMO): Hoe werkt het en wat kun je eraan doen?

Lees hier meer over de Fear of Missing Out (FoMO) en wat je ertegen kan doen.

Herken je dat gevoel? Wanneer ál je vriend(inn)en op hetzelfde feestje samen de tijd van hun leven hebben, maar jij er niet bij bent. Omdat je andere verplichtingen hebt, of omdat je net had besloten deze keer over te slaan en even tijd voor jezelf te nemen. Vervolgens zie je overal foto’s voorbij komen van mensen die plezier maken met elkaar. Verkeerde keuze gemaakt dus. Eigenlijk had je daar héél graag bij willen zijn, want bij zijn is meemaken. We noemen dit onrustige gevoel FoMO, oftewel Fear of Missing Out. En door de opkomst van social media hebben we er meer last van dan ooit.

De angst om iets belangrijks of leuks te missen is in principe niks nieuws. Toch is FoMO pas sinds de afgelopen jaren echt een begrip. Dit heeft met name te maken met de explosieve groei van social media. Ineens kunnen we via Facebook, Instagram, Snapchat en Whatsapp altijd en overal zien wat onze vriend(inn)en, familie en anderen aan het doen zijn. En vaak worden er vooral interessante dingen gedeeld, zoals feestjes, uitstapjes en vakanties. Doordat we continu geconfronteerd worden met foto’s en berichtjes van mensen die iets leuks aan het doen zijn, worden we onzeker over of we niet de verkeerde keuze hebben gemaakt en daardoor nu iets heel belangrijks missen.

FoMO als psychologisch begrip

De Britse psycholoog Przybylski heeft FoMO gedefinieerd als de wens om continu verbonden te zijn met wat anderen aan het doen zijn en bang zijn dat anderen een leuke tijd hebben zonder hen. De gevoeligheid voor FoMO is afhankelijk van persoonlijke factoren. Uit de studie van Przybylski en collega’s (2013) blijkt dat mensen die hoog scoren op FoMO, gemiddeld minder gelukkig zijn en minder tevreden zijn met hun leven dan mensen die laag scoren op FoMO. Daarnaast hebben zij het gevoel dat ze minder controle hebben over hun leven en voelen ze zich minder verbonden met anderen. FoMO hangt dus samen met onzekerheid en ontevredenheid, omdat je (al dan niet doordat je er via social media mee wordt geconfronteerd) aandacht besteed aan dingen waar je niet bij bent.

Generatieprobleem

Er wordt vaak gezegd dat FoMO een typisch millennial-probleem is, aangezien deze generatie is opgegroeid met de smartphone en meer dan andere generaties gebruik maakt van social media. Uit een studie van Barry en Wong (2020) blijkt echter dat er geen verschillen zijn tussen generaties, als het gaat om FoMO. In alle leeftijdsgroepen was FoMO gerelateerd aan een laag zelfbeeld en eenzaamheid. Dit was met name het geval bij mensen die relatief veel tijd besteden aan sociale media. Dat de één meer last heeft van FoMO dan de ander, lijkt dus eerder het gevolg te zijn van de hoeveelheid social mediagebruik dan dat het generatiegebonden is. Dit laatste was ook het geval in de studie van Przybylski en collega’s (2013); juist de mensen die hoog scoorden op FoMO, zaten vaker op social media dan mensen die laag scoorden op FoMO.

Lijd jij aan FoMO?

Zeker na de corona-lockdowns van de afgelopen twee jaar en alles wat daardoor niet door kon gaan, hebben veel mensen het idee dat ze alle sociale momenten moeten inhalen en plannen ze hun hele agenda vol. Er zijn verschillende signalen dat jij zelf last hebt van FoMO:

  • Je hebt het idee dat je iets mist wanneer je niet aanwezig bent bij een activiteit waar veel bekenden wel bij zijn.
  • Je checkt continu je telefoon en wilt overal van op de hoogte zijn. Dit kan leiden tot concentratie- en zelfs slaapproblemen.
  • Je stelt dingen uit; eigenlijk had je een deadline voor je werk of moest je een schoolopdracht afmaken, maar vervolgens raak je verzeild in een Instagram- of Facebooksessie die zomaar een uur kan duren.
  • Je wordt onrustig wanneer je een avond vrij hebt.
  • Je hebt het gevoel buiten de groep te vallen, wat leidt tot flinke stress.

Wat kun je ertegen doen?

Het is goed om te beseffen dat FoMO een heel normaal gevoel is, waar bijna iedereen last van heeft. Wees dus niet te streng voor jezelf. Daarnaast kunnen de volgende dingen helpen om de angst te verminderen of zelfs weg te nemen:

  • Cliché, maar echt waar. Accepteer dat het onmogelijk is om overal en altijd aanwezig te zijn en vertrouw erop dat er echt wel weer nieuwe leuke dingen komen.
  • Stel je eigen grenzen en hou je hieraan. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je een aantal momenten per week vrij houdt voor jezelf en wijk hier ook niet vanaf. Daarnaast: durf een afspraak af te zeggen als je merkt dat je agenda toch te vol is. Nee-zeggen tegen een ander is ja-zeggen tegen jezelf!
  • Beperk je social mediagebruik. Men zegt niet voor niets ‘wat niet weet, wat niet deert’. Wanneer je niet weet dat er een feestje of andere leuke activiteit gaande is of is geweest, weet je ook niet wat je mist en ben je dus ook niet bang om iets te missen. Zet dus af en toe je telefoon even een tijdje in de vliegtuigstand. Zo simpel? Ja, zo simpel.
  • Verleg de focus van dingen die je mist, naar dat wat je wél doet. Je zult zien dat ook een avondje alleen op de bank voordelen heeft!

 

Heb jij last van Fear of Missing Out en heb je het gevoel dat dit je in de weg zit om echt van dingen te kunnen genieten? Neem vrijblijvend contact met ons op, dan kijken we samen wat we voor je kunnen betekenen.

 

Bronnen

Barry, C. T., Wong, M. Y. (2020). Fear of missing out (FoMO): A generational phenomenon or an individual difference? Journal of Social and Personal Relationships, 37(12), 2952-2966. https://doi-org.proxy-ub.rug.nl/10.1177%2F0265407520945394

Przybylski, A.K., Murayama, K., DeHaan, C.R., Gladwell, V. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior, 29, 1841-1848. https://doi-org.proxy-ub.rug.nl/10.1016/j.chb.2013.02.014