Bewegen is gezond: Fiets naar je Werk!

Waarom fietsen naar je werk zo gezond is voor je lichaam én psyche? Je leest er hier meer over.

geplaatst op 18 mei 2022

Bewegen is gezond: Fiets naar je Werk!

Waarom fietsen naar je werk zo gezond is voor je lichaam én psyche? Je leest er hier meer over.

Op 19 mei is het Nationale Fiets naar je Werk Dag; een initiatief van met als doel om medewerkers vaker naar hun werk te laten fietsen en de auto te laten staan. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor jezelf! Fitte werknemers zitten over het algemeen beter in hun vel, zijn gelukkiger en dragen daarmee mij aan een gezond arbeidsklimaat (www.fietsnaarjewerkdag.nl). Hoe dit kan? Dat lees je hieronder in onze nieuwste blog! 

Fysieke en mentale gezondheid 

De positieve effecten van bewegen staan als een paal boven water. Het zorgt onder andere voor een betere weerstand, een sterkere hartspier, een betere conditie, sterkere botten en spieren en een gezondere huid. De kans op bijvoorbeeld obesitas, diabetes of hart- en vaatziekten wordt daardoor kleiner. Daarbij krijgen mensen die hun leven lang in beweging blijven minder vaak te maken met cognitieve achteruitgang als ze ouder worden en leven ze gemiddeld langer. 

Maar bewegen heeft niet alleen een positieve invloed op fysieke uitkomsten; de impact op de mentale gezondheid is minstens zo groot. Er is veel bewijs dat sport en bewegen samenhangen met verschillende aspecten van het mentale welzijn. Mensen die bewegen zitten vaak lekkerder in hun vel en hebben meer zelfvertrouwen. Dit komt volgens onderzoeker Stuart Biddle en zijn collega's doordat je tijdens het sporten of bewegen nieuwe vaardigheden aanleert, waardoor je het gevoel krijgt meer controle te hebben. Ook blijkt dat bewegen een positieve invloed heeft op je gemoedstoestand en emoties. Regelmatig sporten of bewegen verlaagt dus ook het risico op angstige symptomen en of klachten die bij een depressie horen. Daarnaast worden door te bewegen stresshormonen op een natuurlijke manier afgebouwd. Een ander, indirect gevolg van minder stress is dat je ’s nachts dieper en langer slaapt en de volgende dag dus ook energieker wakker wordt. Een positieve spiraal dus!  

Neuropsycholoog en bewegingswetenschapper Erik Scherder is dé expert in Nederland als het gaat om de (mentale) gezondheidseffecten van bewegen en schreef hierover in 2014 het boek ‘Laat je hersenen niet zitten'. In dit boek beschrijft hij op zeer toegankelijke wijze, maar onderbouwd met wetenschappelijk bewijs, de positieve effecten van lichaamsbeweging op ons brein. Scherder plaatst hierbij wel een duidelijke kanttekening; in wetenschappelijke studies worden deze effecten veelal alleen aangetoond voor mensen die voorheen amper of niet aan beweging deden. Wanneer iemand al voldoende beweging krijgt, is het effect van nog een extra inspanning op je brein minimaal. Zijn missie is dus ook om niet-bewegende mensen bewust te maken van de nadelige ingrijpende gevolgen daarvan, met als doel om ze alsnog in beweging te krijgen. 

Investeren in werknemers 

Ook voor werkgevers is het aantrekkelijk om te investeren in de vitaliteit van medewerkers. Stress wordt vaak gezien als verzuimoorzaak nummer één, en laat dat nou net afnemen door te bewegen. Gezonde werknemers zijn productiever, ervaren meer werkplezier en melden zich minder vaak ziek. Het is dus verstandig om als werkgever een gezonde leefstijl van je werknemers te bevorderen. 

Tips om meer te bewegen 

Om meer te bewegen, hoef je echt niet ineens vijf keer per week naar de sportschool te gaan om je volledig in het zweet te werken. Door de Gezondheidsraad is als vuistregel gesteld om iedere dag minstens 30 minuten te bewegen. Denk daarbij vooral niet te moeilijk en begin klein! Pak bijvoorbeeld wat vaker de trap in plaats van de lift, stap eens een bushalte eerder uit of parkeer je auto een straat verder, doe je werkoverleg lopend en ga lekker naar de supermarkt in plaats van eten te bestellen (ook fijner voor je portemonnee!).  

Daarnaast is het erg belangrijk om een activiteit te kiezen waar je plezier in hebt. Bewegen hoeft niet direct in de vorm van intensief sporten; het kan ook met een andere activiteit waarbij je min of meer ‘automatisch’ in beweging bent. Denk bijvoorbeeld aan dansen, tuinieren of het huishouden doen. Leg de lat niet te hoog voor jezelf, dan houd je het langer vol! Verder werkt samen sporten of bewegen met anderen vaak erg motiverend en bovendien levert dit (nieuwe) sociale contacten op. Meld je bijvoorbeeld aan voor een teamsport bij de plaatselijke sportvereniging of probeer samen met een vriend(in) een nieuwe sport; dat is ook nog eens hartstikke gezellig! 

Ten slotte blijkt uit onderzoek dat mensen die buiten bewegen of sporten, zich fitter voelen dan mensen die dit binnen doen. Hierdoor kun je direct ook genieten van alles wat er in de omgeving te zien is. Plus, als je geluk hebt en het zonnetje schijnt zo heerlijk als deze week, kun je direct extra vitamine D opdoen; een win-win situatie. Dus, waar wacht je nog op? Tot op het fietspad morgen! 

 

Bronnen:  

  • Biddle, S. J. H., Mutrie, N., Gorely, T. (2015). Psychology of physical activity: determinants, well-being and interventions. New York: Routledge. 
  • Psychologie Magazine. (2015). Neuropsycholoog Erik Scherder: ‘Kom uit die stoel’. Via https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/neuropsycholoog-erik-scherder-kom-uit-die-stoel/psychologiemagazine.nl)  
  • www.fietsnaarjewerkdag.nl